home Meny close
menu Meny

Trening og graviditet

Kvinner som trener, opplever enklere svangerskap, mindre kompliserte fødsler, de har bedre selvfølelse og blir sjeldnere deprimerte.

Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det ypperlig å begynne nå. Så lenge du tar noen enkle forholdsregler, er det bare positivt for både deg og barnet ditt at du holder deg aktiv - så fremt du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer.

Mange tror at det å trene kan føre til for tidlig fødsel, men det er ikke tilfelle. Ifølge et dansk legetidsskrift viser undersøkelser at fysisk aktivitet er uten negativ innvirkning på fødselen, og at trening faktisk synes å halvere risikoen for at du skal føde for tidlig.

En forklaring på at enkelte tror trening påvirker fødselen negativt, er sannsynligvis at kvinner med hardt fysisk arbeid ofte føder for tidlig. I følge en dansk studie fra 2006, kan årsaken til denne forskjellen være at fysisk aktivitet er mer lystbetont, ikke så langvarig, og at du kan ta så mange pauser du ønsker. Arbeid kan derimot være ensformig, statisk og langvarig Du bør også unngå aktiviteter der det er høy risiko for å falle eller få skader i/mot magen. Eksempler på dette er ekstremsport, turn, ridning, alpint og vannski. Unngå også dykking. Det er fordi oppstigningen kan danne luftbobler i babyens blodomløp. Noe som kan føre til abort, fødselsskader, dårlig fostervekst og/eller for tidlig fødsel.

Det viktigste du gjør mens du er gravid og trener, er å lytte til kroppen din! Gjør noe vondt - så stanser du opp. Stol på din kroppens signaler. Godt skotøy og BH med tilstrekkelig støtte er viktig når vekten går opp. Du blir fortere varm og svetter mer når du er gravid. Vær derfor nøye med å drikke rikelig før, under og etter trening.

Ta deg god tid til oppvarming, det reduserer skaderisiko. Vær forsiktig med krevende strekkøvelser siden alle ledd og leddbånd er mye mer tøyelige enn ellers på grunn av graviditetshormonene. Unngå overoppheting!

Minst 30 minutter hver dag, anbefaler norske helsemyndigheter. Begynn rolig og øk aktivitetet opp til minimum 30 minutter hver dag. Eller del opp i økter på for eksempel 10 minutter ganger tre.

Trening og graviditet

Det er ikke farlig å trene når du er gravid, forutsatt at du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer. Tvert imot kan det gjøre svangerskapet og fødselen mye enklere for deg.

NO PAIN NO GAIN

Se flere produkter...

FLERE KJEKKE TING TIL TRENINGSØKTEN